Veelgestelde vragen
Staat uw vraag niet tussen de onderstaande vragen? Stuurt u gerust een email naar info@wens.nl en wij zullen uw vraag zo spoedig mogelijk beantwoorden.
Boekingsinformatie
Bedlinnen en handdoeken zijn bij Wens Chalets altijd inclusief met de prijs inbegrepen.
Bij aankomst ligt er een handdoekenpakket bestaande uit een grote en een kleine handdoek voor u klaar. Twee keer in de week (bij verblijf van een hele week) worden uw handdoeken vervangen.
Wanneer u een kort verblijf boekt, wordt tijdens uw verblijf 1 keer de handdoeken set vervangen.
Het is ook mogelijk om een deluxe pakket bij te boeken. Deze bestaat uit het 6 maal in de week wat lekkers na het skiën en een douche/shampoo set. De kosten voor het comfortpakket bedragen € 25,00 per persoon per week en kunnen alleen door de gehele groep afgenomen worden. Een deluxe pakket voor een kort verblijf bedraagt € 15,00 per persoon.
Op het aanmeldingsformulier of bij een van onze medewerksters kunt u aangeven of u gebruik wenst te maken van deze service.
Wij vragen u om rekening te houden met het milieu en alleen uw handdoeken te laten vervangen wanneer u dit noodzakelijk acht.
U kunt bij uw chaletstaf aangeven als u uw handdoeken niet wilt laten vervangen.
U ontvangt uw digitale reisbescheiden uiterlijk één week voor vertrek, mits we uw restbetaling hebben mogen ontvangen.
De reisbescheiden bestaan uit een routebeschrijving naar het chalet, het e-mailadres van het chalet en/of de staf, de namen van de staf, de vouchers en eventueel benodigde aanvullende informatie over het chalet.
U kunt de chaletstaf altijd vragen om te assisteren bij de aanschaf van liftpassen, het huren ski/ snowboard materialen en het boeken van skilessen.
In de meeste skigebieden hebben we een samenwerkingsverband met de lokale skiverhuur winkel. We kunnen meestal een korting aanbieden van tussen de 5% en 10% op de huur van ski/snowboard materialen. Een aantal skigebieden hebben hiervoor een handige website link en kunt u eenvoudig uw materialen reserveren en online betalen.
Deze link krijgt u per email toegestuurd wanneer u het restbedrag van uw boeking heeft voldaan.
Veel skigebieden hebben vaak meerdere skischolen. Helaas kunnen wij geen korting aanbieden op skilessen.
Mocht u zeker willen zijn van lessen, raden wij u aan om vooraf via de website van de skischool lessen te reserveren.
Wens Chalets biedt helaas geen kortingen aan op de skipassen. Kortingen op skipassen worden over het algemeen ook niet gegeven. Met als uitzondering het Skigebied van Sölden, die vroegboekkorting aanbiedt. Op de website van Sölden is daar meer over te vinden.
Boekingsproces en betalingen
Na uw schriftelijke aanmelding bij Wens Chalets ontvangt u van ons uw factuur. Wij vragen een aanbetaling van 25% over de totale reissom plus eventuele verzekeringskosten plus € 35,- administratiekosten.
Het restbedrag vragen wij u acht weken voor vertrek over te maken; u ontvangt hier een herinneringsfactuur voor.
De genoemde prijs, is de prijs per (volwassen) persoon per week.
Baby's tot en met 1 jaar mogen gratis mee op vakantie en kinderen tussen de 2 en 3 jaar betalen € 250,- per week.
Kinderen tussen de 4 en 10 jaar oud krijgen 30% korting op de gepubliceerde prijs. De kinderkorting kunnen wij enkel verlenen mits de kinderen bij hun ouders op de kamer verblijven.
We kunnen in de volgende situaties een korting van 30% aanbieden:
Voor iedere 3e/4e persoon op een slaapkamer of 5e of meer personen in een appartement.
De genoemde prijzen zijn inclusief:
- verblijf;
- ontbijtbuffet;
- driegangendiner;
- de drankjes
Korting op korting is nooit van toepassing.
Wanneer u het minimum aantal personen geldend voor een specifiek chalet, vermenigvuldigt met de (volwassen) prijs per persoon dan berekent u het minimum te betalen bedrag om dat chalet privé af te huren. Komt u met meer personen dan het vermelde (hoogseizoen)minimum dan krijgt elke volwassene boven dit minimum 30% korting (de zogenaamde groepskorting). Groepskortingen gelden alleen voor volledig geboekte weken.
Kinderen van 4 t/m 10 jaar ontvangen standaard 30% korting en kinderen van 2 t/m 3 jaar betalen altijd € 250,- per persoon.
Indien u met uw groep hierdoor niet aan het minimum bedrag voldoet om het chalet privé af te huren, dan zullen wij een toeslag privé huur doorberekenen.
Korting op korting is nooit van toepassing.
Baby’s van 0 tot en met 1 jaar gaan gratis mee op vakantie en hebben in principe geen recht op een kinderbedje.
Indien er nog kinderbedjes in het chalet vrij aanwezig zijn dan mag u daar altijd gratis gebruik van maken.
De genoemde prijzen zijn inclusief:
- verblijf;
- ontbijtbuffet;
- driegangendiner;
- de drankjes
De hoogte van de toeristenbelasting verschilt per dorp. De afgelopen jaren zijn de diverse Alpendorpen fors meer gaan rekenen voor de toeristenbelasting.
Houdt u rekening met een bedrag tussen de € 1,50 en € 3,50 per persoon per nacht. Kinderen onder de 12 jaar betalen in de meeste gevallen geen toeristenbelasting.
De toeristenbelasting dient u ter plaatse aan onze staf te betalen. Zij dragen dit vervolgens weer aan de gemeente af. De toeristenbelasting is niet bij de reissom inbegrepen.
Chaletstaf
Twee weken voor vertrek ontvangt u een mail van de chaletstaf om de laatste details van uw verblijf af te stemmen.
Mocht u al eerder vragen hebben dan kunt u terecht bij onze collega’s op het hoofdkantoor, te bereiken op info@wens.nl of het telefoonnummer 035-5436677.
Bij een weekverblijf heeft de staf op woensdag een vrije dag.
Bij een kortverblijf is dit de dinsdag of de donderdag.
Op de vrije dag van de staf staat zoveel mogelijk qua ontbijt voor u klaar. Verder zal de staf u de avond vooraf uitleggen waar u alles kunt vinden en hoe bijvoorbeeld de oven werkt. Vooraf kan de chaletstaf u adviseren welke restaurants leuk zijn om te reserveren, of hoe alles werkt in de keuken in het chalet om uw eigen maaltijd te kunnen voorbereiden.
U mag dus op de vrije dag van de chaletstaf gebruik maken van de keuken, waarbij u wel voor uw eigen boodschappen dient te zorgen. Ook geven we hierbij aan dat de staf de volgende dag graag in een schone keuken en eetkamer start. Natuurlijk kunt u in overleg met de staf hun vrije dag naar een andere door u gewenste dag verplaatsen!
Het Wens concept biedt geen hotelservice. Wij maken bijvoorbeeld niet de bedden op iedere dag. Wel houdt de chaletstaf de gezamenlijke ruimtes schoon, en worden de prullenbakjes in de badkamer bijgehouden. Daarnaast houdt de staf zich voornamelijk bezig met het verzorgen van het eten, het gevuld houden van de gasten-koelkast, het de gasten naar hun zin te maken en de gasten voorzien van informatie waar nodig.
In de meeste chalets heeft de staf de gehele woensdag haar vrije dag, in enkele gevallen is dit de dinsdag. Op de avond voorafgaand aan de vrije dag zal de chaletstaf iemand uit uw groep in de keuken uitleg geven, zodat u de volgende ochtend zelf uw ontbijt kunt klaarzetten en weer (in de vaatwasser) afruimen. U mag op dinsdag-/woensdagavond ook altijd gebruik maken van de keuken, waarbij u wel voor uw eigen boodschappen dient te zorgen. Ook geven we hierbij aan dat de staf de volgende dag graag in een schone keuken en eetkamer start. Natuurlijk kunt u in overleg met de staf hun vrije dag naar een andere door u gewenste dag verplaatsen!
De aanvangstijd van het diner is in ieder chalet tussen 18:00 en 19:30 uur. Indien u een chalet in zijn geheel heeft afgehuurd, kunt u met de staf ter plekke overleggen welke tijd prettig is voor u.
U gaat dan gezamenlijk aan tafel en dan wordt er een driegangendiner voor u opgediend door de staf.
Het is ook mogelijk om de kinderen in overleg met de chaletstaf eerder te laten eten dan de volwassenen.
Dat wordt om 18:00 uur het eten voor de kinderen geserveerd en kunnen de volwassenen om 19:00 uur aan tafel.
Op de aankomstdag wordt het diner in alle gevallen om 19:00 uur geserveerd.
De staf werkt gedurende het seizoen aan de hand van een weekmenu om zo een hogere kwaliteit te kunnen behalen (kosten- en tijdsbesparing en optimalisatie van de gerechten). Het dagelijkse menu bestaat uit meerdere gangen (een voorgerecht, een hoofdgerecht met warme groenten en een aparte aangeklede salade en een dessert) met een goede variatie aan ingrediënten. Hierdoor gaan we ervan uit dat wanneer u ergens niet van houdt, er altijd nog voldoende items over zijn om van te genieten. Echter het staat u te allen tijde vrij de staf ter plekke te vragen om kleine aanpassingen in het menu!
Het Wens Chalets concept
Stelt u zich eens voor....
Na een heerlijk dagje skiën lekker moe in een luie stoel wegzakken, een lekker drankje erbij. Gezellig uw avonturen van de dag uitwisselen met uw skivrienden, die natuurlijk ook prachtige pistes zijn afgedaald. Besef van tijd bent u -gelukkig- even kwijt.
Aan de gezellige eettafel serveert uw eigen staf een heerlijk driegangen diner, met een glaasje wijn erbij en koffie of thee na. U tafelt nog wat na, want u hoeft de keuken niet in! Er wordt voor u gekookt en ook de afwas mag u laten staan. Dit regelt de staf allemaal voor u. Toch heeft u niet het idee dat u in een hotel verblijft, integendeel, u voelt zich hier zoals thuis!
Een catered chalet is de ideale combinatie tussen de gemakken van een eigen huisje en de luxe van een hotel. Tijdens uw verblijf in een van de Wens chalets heeft u geen zorgen om de schoonmaak, de boodschappen, koken, de afwas of andere huishoudelijke taken.
Kortom, u kunt volop genieten van uw welverdiende skivakantie!
Uw verblijf is inclusief een schoon chalet met opgemaakte bedden bij aankomst, 1 x bedlinnen, 1x handdoeken, 7 x overnachting/huur chalet, 7 x ontbijtbuffet, 6 x driegangen diner, alle drankjes (m.u.v. sterk alcoholische dranken), dagelijkse schoonmaak en de eindschoonmaak, gas/water/licht en Nederlands sprekende chaletstaf voor huishoudelijke verzorging en informatie verstrekking.
Het verblijf is exclusief lunch en persoonlijke uitgaven, sterk alcoholische drank, toeristenbelasting, snackjes bij thuiskomst, skipas, skihuur, skilessen en reis- en annuleringsverzekeringen.
U kunt er wel voor kiezen om extra's te boeken, zoals een dagelijkse middagsnack, een afternoon tea of een breder aanbod aan luxe drankjes (dranken XL pakket).
Voor ons is lekker en uitgebreid eten een belangrijk onderdeel van een geslaagde skivakantie. Daarom besteedt de chaletstaf veel tijd, zorg en aandacht aan de bereiding van uw diner.
Om u een idee te geven van wat u kunt verwachten tijdens uw verblijf hebben wij een voorbeeld menu voor u opgesteld.
Menu 1:
Voorgerecht: Jauserplatte (typisch Oostenrijks voorgerecht)
Hoofdgerecht: Oosterse kippendijen met hazelnoot en linzen
Dessert: Frambozen ijstaart
Menu 2:
Voorgerecht: Rode bieten carpaccio met appel en mierikswortel
Hoofdgerecht: Tiroler Gröstl met pulled pork
Nagerecht: Hazelnootparfait
Menu 3:
Voorgerecht: Gegrilde paprika-tomatensoep
Hoofdgerecht: Mosterd dille zalm met preistamppot
Dessert: Tiramisu
Het is bij Wens Chalets ook op aanvraag mogelijk om losse kamers in een chalet te boeken. U boekt uw eigen slaapkamer met eigen faciliteiten (wc & douche of bad). Samen met de andere gasten die in het chalet verblijven maakt u gebruik van de gemeenschappelijke ruimtes en geniet u van dezelfde service van onze chaletstaf. Bij het plaatsen van meerdere groepen in een chalet houdt Wens Chalets rekening met de groepssamenstellingen. Meer informatie over het boeken van enkele kamers en de beschikbaarheid vindt u op deze pagina.
Het is bij Wens Chalets ook mogelijk om een kort verblijf te boeken. We bieden 2 soorten kort verblijf aan, van 3 of 4 nachten:
zaterdag tot dinsdag of woensdag
of
dinsdag of woensdag tot zaterdag
De vaste wisseldag is bij Wens Chalets dus altijd de zaterdag.
Wilt u een kort verblijf boeken dan adviseren wij u ons te bellen of mailen voor een offerte op maat.
U kunt mailen naar info@wens.nl of bellen naar +31 (0) 35 543 66 77
In uw Chalet
Vaak is dit helaas niet mogelijk, omdat de staf druk is met schoonmaakwerkzaamheden van het chalet vanwege het vertrek van het gezelschap voor u. Daarom hanteren we een inchecktijd 16:00 uur. In sommige gevallen is het mogelijk om wel de bagage te stallen. Dit mag u rechtstreeks afstemmen met de chaletstaf. Zij nemen 2 weken voor aankomst contact met u op om de laatste details van uw verblijft met u te bespreken.
Vaak is het mogelijk om bij het chalet te parkeren. Wel zijn er een beperkt aantal parkeerplaatsen beschikbaar bij onze chalets. Informeer vooraf bij de chaletstaf met hoeveel auto’s u wenst te komen en hoeveel beschikbaarheid er is. De staf neemt 2 weken voor aankomst contact (meestal per email) met u op om onder andere deze details met u te bespreken.
In ieder chalet heeft de staf de beschikking over een privé wasmachine. De wachmachine is dus enkel bedoeld voor gebruik door de staf.
Mocht het voor u onverhoopt toch noodzakelijk zijn om een enkel kledingstuk te wassen, dan kunt u dit ter plekke altijd overleggen met de staf. Het is echter niet mogelijk om standaard gebruik te maken van de wasmachine in het chalet.
De lunch tijdens uw verblijf is niet inclusief. De staf maakt dus geen lunch voor u klaar.
Ook is het niet mogelijk broodjes van het ontbijt zelf klaar te maken voor de lunch of om beleg van het ontbijt voor de lunch te gebruiken.
Wel kan de staf broodjes bij de bakker voor u bestellen. Het beleg en andere items dient u zelf te verzorgen en te halen in de plaatselijke supermarkt.
U kunt dan uw eigen voorraad bewaren in de gastenkoelkast waar ook de drankjes die u gedurende de dag kunt pakken in staan.
Wij vragen u in dit geval het chalet en de keuken na de lunch weer schoon achter te laten.
In alle chalets van Wens Chalets is gratis WIFI aanwezig. In de algemene ruimtes (woon/eetkamer) kunt u gratis van deze extra service gebruik maken.
Wij bieden WIFI aan voor recreatief gebruik. Om bijvoorbeeld uw mail-, whatsapp- en/of Facebookberichten te lezen en versturen.
Onze WIFI is niet geschikt voor het downloaden van filmpjes of andere grote bestanden.
Wij bieden WIFI aan als extra service. Aan de functionaliteit van onze WIFI kunnen geen rechten worden ontleend.
In ieder chalet is een TV aanwezig. Niet alle TV’s hebben echter een satelliet aansluiting. Het kan dus zijn dat u alsnog niet naar uw favoriete programma kunt kijken.
Indien u meer gedetailleerde informatie wenst over de aanwezigheid van diverse apparatuur vragen wij u contact op te nemen met een van onze medewerkers of uw chaletstaf.
Maaltijden en drankjes
We houden rekening met intoleranties en dieetwensen, zoals vegetarisch, gluten en vegan. Notenintolleranties vinden we erg riskant, omdat er ook sporen van noten in ingrediënten kunnen zitten. We vragen daarbij ook echt aan onze gasten om mee te denken met de staf en eigen initiatief en oplettendheid.
U kunt bij de staf aangeven wat u wel en niet lekker vindt. De staf werkt met een vooraf samengesteld Wens Menu waar wel ruimte is voor eigen inbreng. Wanneer de staf twee weken voor vertrek contact met u opneemt, kunt u uw wensen bespreekbaar maken. De chaletstaf zal hierin met u meedenken maar helaas is het niet mogelijk zelf een menu samen te stellen.
Ons heerlijke ontbijtbuffet staat tussen 08.00 en 09.30 uur voor u klaar en bestaat onder andere uit:
-
Yoghurt en melk
-
Fruit
-
Verschillende soorten ontbijtgranen
-
Roerei / gekookt ei / omelet
-
Verschillende broodjes met divers beleg op tafel
-
Dranken: koffie thee, appelsap en jus d'orange
-
Elke dag wat extra lekkers op tafel (wentelteefjes/smoothies/pancakes)
Standaard wordt in het chalet de volgende dranken aangeboden:
- Bier
- Alcoholvrij bier
- Witte wijn
- Rode wijn
- Frisdrank
- Koffie
- Thee
Wanneer u meer keuze wenst, kunnen wij ons Deluxe Drankenpakket aanbieden voor een meerprijs van 35 euro per persoon per week of 25 euro voor een kort verblijf.
Dit pakket is alleen vooraf te boeken, alleen door hele groep. Het is alleen mogelijk om dit pakket te boeken als u in een privé chalet verblijft.
Deluxe Drankenpakket:
- Aperol
- Mousserende wijn
- Stiegl bier ( upgrade van het normale bier)
- Witbier
- Energydrink
- Tonic
Reisinformatie
Oostenrijk
Op alle ‘Autobahnen‘ (A-wegen) en ‘Schnellstrassen‘ (S-wegen) in Oostenrijk is een vignet verplicht. Dit betekent dat een vignet in Oostenrijk verplicht is op de snelweg en een aantal provinciale wegen.
Deze verplichting geldt (op een paar kleine uitzonderingen na) vanaf de Oostenrijkse grens. Zorg daarom dat je vóórdat je de grens overgaat een geldig vignet voor Oostenrijk aanschaft.
De kosten voor een Autobahn Vignet zijn:
Vignet Oostenrijk voor 10 dagen ongeveer € 10,-
Vignet Oostenrijk voor 2 maanden ongeveer € 28,-
De vignetten kunt u in Nederland verkrijgen bij de ANWB en in Oostenrijk/Zwitserland aan de grens en bij sigarenwinkels en tankstations.
Daarnaast zijn de Vignetten ook bij de meeste benzinestations langs de Zuid-Duitse Autobahn zijn vignetten te koop.
Wie zonder geldig respectievelijk niet-geplakt vignet gebruik maakt van het snelwegen- en autowegennet riskeert een flinke boete.
Federale politie, gemeentepolitie en douane zijn bevoegd meteen een boete van maximaal € 240,- te innen.
Frankrijk
In Frankrijk betaald u tol om gebruik te mogen maken van de snelwegen. Voor onze wintersportbestemmingen dient u rekening te houden met € 40,00 tot € 55,00 per enkele reis.
Let op! Het verplicht om min. 2 blaastesten bij u te hebben als u door Frankrijk reist. Deze zijn bij de meeste drogisterijen verkrijgbaar.
Italië
In Italië betaald u tol als u gebruik maakt van de Brennerpas (ongeveer € 8,50 per enkele reis) en de autostrada.
Tot aan de afslag naar Val Gardena is dit ongeveer € 2,00.
U kunt bij uw chalet terecht vanaf 16.00 uur. Op de wisseldag verlaat de 'vorige' groep het chalet om 10.00 uur.
Mocht u op de aankomstdag al willen skiën, dan is het helaas niet mogelijk uw spullen in het chalet te zetten en u daar om te kleden. Wel kunt u vooraf telefonisch contact opnemen met de staf en bij hen informeren of er in de buurt van het chalet hiertoe een mogelijkheid is. Tussen 10.00 en 16.00 uur maakt de staf het chalet schoon. Deze tijd heeft de staf echt nodig om ervoor te zorgen dat u van een fris en schoon huis kunt gaan genieten.
Op de vertrekdag vragen wij u uiterlijk om 10.00 uur het chalet te verlaten. Het is helaas niet mogelijk om uw spullen in het chalet achter te laten om nog een dagje te gaan skiën aangezien de nieuwe groep gasten vanaf 16.00 uur over het huis beschikt en er in de tussentijd door de staf schoongemaakt wordt.
Wens Chalets kan in de meeste gevallen zorgen voor een transfer vanaf het vliegveld of het treinstation naar uw chalet. Wij vragen offertes aan bij de transfer maatschappij en sturen u een prijsindicatie. De exacte prijs hangt af van de vluchttijden/ treintijden. Let wel, prijzen kunnen fluctueren en pas na definitief akkoord ontvangen wij de exacte prijs.
Skiën, snowboarden en andere activiteiten
In de meeste skigebieden hebben we een samenwerkingsverband met de lokale skiverhuur winkel. We kunnen meestal een korting aanbieden van tussen de 5% en 10% op de huur van ski/snowboard materialen. Een aantal skigebieden hebben hiervoor een handige website link en kunt u eenvoudig uw materialen reserveren en online betalen.
Deze link krijgt u per email toegestuurd wanneer u het restbedrag van uw boeking heeft voldaan.
Veel skigebieden hebben vaak meerdere skischolen. Helaas kunnen wij geen korting aanbieden op skilessen. Mocht u zeker willen zijn van lessen, raden wij u aan om vooraf via de website van de skischool lessen te reserveren. De skischolen waar wij goede ervaringen mee hebben staan hieronder per dorp op een rijtje:
Santa Cristina |
Skischool S.Cristina |
Fieberbrunn |
S4 Schischule |
Finkenberg |
Skischule Finkenberg |
Fiss |
Skischule Fiss-Ladis |
Wagrain |
Ski & Snowboardschule Wagrain |
Gerlos |
Skischule Gerlos Total |
Hinterglemm |
Skischule Snow & Fun |
Ischgl |
Skischule Ischgl |
Sankt Anton |
Skischule Arlberg |
Serfaus |
Skischule Serfaus |
Solden |
Skischule Vacancia |
Stuben |
Skischule Stuben am Arlberg |
Chatel |
ESF Châtel |
Morzine |
Easy to Ride |
Les Gets |
ESF les Gets |
Les Menuires |
ESF les Menuires |
|
Het is raadzaam om de VVV site van het dorp waar u verblijft te raadplegen voor alle andere activiteiten naast het skiën.
We hebben deze voor u op een rijtje gezet:
Ötztal Arena (Sölden)
https://www.oetztal.com/winter/the-full-winter-variety-in-oetztal.html
Serfaus - Fiss - Ladis
https://www.serfaus-fiss-ladis.at/de/Winterurlaub/Weitere-Winteraktivitaeten
Ski Amadé (Wagrain)
https://www.skiamade.com/en/Winter/Winter-Activities
Zillertal Arena (Gerlos)
https://www.zillertalarena.com/nl/winter/buiten-de-pistes/
Zillertal 3000 (Finkenberg)
https://www.zillertal.at/nl/wintertijd/activiteiten/buiten-de-piste.html
Skicircus Fieberbrunn - Saalbach - Hinterglemm
https://www.saalbach.com/en/winter/activities
Silvretta Arena (Ischgl)
https://www.ischgl.com/en/Active/Active-Winter/Off-the-Slopes
Kitzbuhler Alpen (Kirchberg)
https://www.kitzbueheler-alpen.com/de/bri/wi/aktiv.html
Ski Arlberg (Sankt Anton, Sankt Christoph & Stuben)
https://www.stantonamarlberg.com/en/home
Les Trois Vallées (Les Menuires, Les Gets)
https://www.les3vallees.com/en/activities
Portes du Soleil (Chatel, Morzine)
https://en.portesdusoleil.com/activities/winter/other-snow-activities.html
Val Gardena (Santa Christina)
https://www.valgardena-active.com/en/winter
In ieder skigebied kunt u onderaan de centrale lift een skipas kopen. Dit kunt u ter plekke doen, hier is geen reservering vooraf voor nodig. Mocht u met een grote groep zijn, is het soms ook mogelijk om vooraf wel een groepsreservering te maken. Wanneer dit mogelijk is, staat dit vaak ook vermeld op de website van het toeristenbureau (de plaatselijke VVV) van uw bestemming.